Przydatne linki
- The 4 Stages of Psychological Safety: Defining the Path to Inclusion and Innovation, Timothy R. Clark
- Jak właściciel średniej firmy powinien przyjmować feedback od pracowników? Podcast LSB, odcinek 003
- Dziewięć kłamstw o pracy. Niekonwencjonalny poradnik dla krytycznie myślącego lidera, Marcus Buckingham, Ashley Goodall
- Spotkania 1:1 czym są i jak wpływają na skuteczność Twojego biznesu, Podcast LSB, odcinek 002
Nawyk 1 – Definiuj kwartalne cele zespołowe
Trzy elementy świadczące o przewadze celów zespołowych nad indywidualnymi
1️⃣ Stworzenie zespołowi warunków do współpracy – poczucia, bycia drużyną, która gra do wspólnej bramki. Wspólny cel spaja.
2️⃣ Budowanie kontekstu – pokazanie jak jednostkowa praca przekłada się na na realizację celów.
Przykład:
Praca Oli polega na szparowaniu zdjęć, czyli dokładnym wycięciu obiektu z tła. Zdjęć jest dużo, trzeba pracować szybko i bardzo skrupulatnie.
Praca ta jest precyzyjna i żmudna. Być może teraz już zautomatyzowana, ale jeszcze 6 lat temu, w agencjach reklamowych, w zespołach graficznych, znajdowały się osoby, które wykonywały taką pracę.
Może wydawać się ona mało istotna, jednak, dzięki pracy Oli, graficy mogą dostarczać zdjęcia do obsługiwanego przez nich sklepu internetowego na innym tle niż ten w kolorze białym. W kontekście pracy zespołu praca Oli jest ważna.
Jeżeli celem zespołu jest zdobycie 8 punktów w badaniu poziomu satysfakcji obsługiwanego klienta tzw. NPS bez pracy Oli pozostali graficy nie mogliby realizować swoich zadań, a ten cel nie zostałby osiągnięty.
Cele zespołowe pokazują kontekst. Wpływ pracy jednej osoby na pracę pozostałych i na finalny wynik, budują poczucie odpowiedzialności i satysfakcji
3️⃣ Dzięki celom zespołowym pracownicy zaczynają rozumieć zadania i sens pracy innych. . Poprawia się komunikacja pomiędzy pracownikami. Same cele indywidualne mogą stworzyć środowisko do osiągania, ale tylko dla własnej jednostkowej korzyści.
Cele zespołowe powinny być realne, ale ambitne
Dlaczego?
1️⃣ Cele, które łatwo osiągnąć, nie angażują.
Przypomnij sobie skakanie w gumę w latach 80. Grę, w której dwie osoby stoją naprzeciwko siebie w odległości około 2 metrów. Między sobą mają naciągniętą gumę do skakania, zmieniają jej wysokość, a trzecia osoba ma ją przeskoczyć.
Gdy jako 7 latek miałeś skakać przez gumę, która była założona na poziome kostek, to nie mobilizowałeś się do skoku, nie angażowałeś wszystkich swoich sił, bo byłeś pewien, że po prostu przeskoczysz.
Niekiedy ta pewność, powodowała tzw. skuchę, czyli błąd.
Dokładnie jest tak samo z celami, jeśli cel dla zespołu nie będzie ambitny, nie będzie motywował, ani angażował.
2️⃣ Cele, które nie są realne, demotywują.
Jeśli widzisz, że guma jest zawieszona na wysokości pach osób, które stoją naprzeciwko siebie, to jest duża szansa, że jako 7 latek, który nie ma predyspozycji tyczkarskich, po prostu z góry założysz, że się Tobie ten skok nie uda.
Jeśli zespół sprzedażowy ma cel wyrażony jako konkretną wartość i jest to dwukrotność/trzykrotność celu realizowanego do tej pory, z dużym prawdopodobieństwem zadziała on demotywująco.
Wniosek: zarówno nieambitne jak i zbyt mało ambitne cel nie będą motywowały.
Zadbaj o poczucie bezpieczeństwa psychologicznego – daj zgodę na niepowodzenie i niepewność
Więcej o poczuciu bezpieczeństwa psychologicznego mówiłam w 3. odcinku podcastu, przy temacie feedbacku. Wraca on do nas przy celach.
Timothy R. Clark poczucie bezpieczeństwa psychologicznego w organizacji definiuje jako umiejętność interakcji z innymi bez obawy przed negatywnymi konsekwencjami.
Aby pojawiło się poczucie bezpieczeństwa psychologicznego zadbaj o:
- poczucie pracowników, że mogą podejmować ryzyko bez obawy o konsekwencje związane z ewentualnym niepowodzeniem;
- przestrzeń do otwartego mówienia o popełnionych błędach. Założenie, że zespół ma wówczas okazję, aby się z nich wspólnie uczyć, np. podczas spotkań podsumowujących dany projekt czy tzw. retrospektyw.
Nawyk 2 – Monitoruj realizację celów zespołowych
Bywa, że firmy definiują cele na początku roku i działają w oparciu o ideę “set it and forget it” (“zdefiniuj i zapomnij”).
Z celami rocznymi są 2 problemy:
1️⃣ Po pierwsze, już po 4 miesiącach zarówno lider, jak i pracownik, nie pamiętają jaki był cel.
W jakich cyklach warto definiować cele?
Kwartał – 3 miesiące to czas, który nie jest ani za długi ani za krótki.
2️⃣ Po drugie, po 4 miesiącach cel roczny może się zdezaktualizować.
Dynamika biznesowa, małych i średnich firmy jest bardzo duża. Fakt że firmy te potrafią przystosować się do zmieniającej się rzeczywistości w sposób szybki i elastyczny stanowi jedną z ich przewag konkurencyjnych.
Autorzy 9-ciu kłamstw o pracy, Marcus Buckingham i Ashley Goodall, w swojej książce obalają mit o tym, że najlepsze plany prowadzą do sukcesu. Powołując się na badania potwierdzają, że dużo ważniejszy niż sam plan jest obieg informacji. Częste ich dostarczanie umożliwia ludziom na bieżąco podejmować decyzje o kolejnych krokach potrzebnych do osiągnięcia celu.
Spotkania 1:1 z pracownikami a realizacja celu
O spotkaniach 1:1 mówiłam więcej w 2 odcinku podcastu – link znajdziesz w materiałach dodatkowych.
Okazuje się, że jeżeli spotykacie się rzadziej niż raz na tydzień to istnieje spore ryzyko, że pracownicy nie pracują nad tym, nad czym powinni, ponieważ brakuje im bieżących informacji.
Po zdefiniowaniu celów przechodzimy do fazy realizacji i monitorowania, bez którego nasze cele będą raczej pobożnymi życzeniami niż realnymi celami.
Na regularnych, cyklicznych spotkaniach zespołu weryfikujcie co zostało zrobione i jak wpłynęło na wynik oraz w jaki sposób przybliżyło zespół do celu.
Monitorowanie pozwoli na dopasowanie działań do kontekstu, w którym się znajdujecie.
Brak zespołowego monitorowania realizacji celów jest jak prowadzenie samochodu z zasłoniętą przednią szybą. Znasz kierunek jazdy, ale bez jasnego widoku na to, gdzie jesteś i jak daleko zostało do celu, poruszasz się po omacku, ryzykując, że zboczysz z trasy, utkniesz w martwym punkcie lub w ogóle nie dotrzesz na miejsce.
Nawyk 3 – Pokazuj ogólnofirmowe wyniki kwartalne
Po zdefiniowaniu i zrealizowaniu kwartalnych celów dobrze jest zaprezentować ich finalny wynik tak, aby zespół wiedział jak jego praca przełożyła się na realizację ogólnofirmowych celów strategicznych.
Często w natłoku spraw i zadań, umyka nam ten etap i zaczynamy ustalać kolejne cele., Może to spowodować wypalenie zapału pracowników oraz brak zrozumienia celu w kontekście przyjętej przez firmę strategii biznesowej.
Podsumowanie
Jeśli chcesz, aby Twój zespół dbał o wyniki:
- definiuj kwartalne cele zespołowe,
- monitoruj cele i celebruj małe sukcesy,
- pokazuj ogólnofirmowe wyniki kwartalne Twojej firmy.
O wynikach mów poprzez definiowanie celów zespołowych, monitorowanie ich realizacji i mówienie o kwartalnych wynikach.
Daj znać czy u Ciebie zadziałało – napisz na: natalia@valuesfirst.pl
Natalia Ginter
Owner & Founder
HR Business Partner, OKR Advisor & Scrum Master, Insights Discovery Coach
Z firmami współpracuje jako trener, wspierając liderów w ich codziennych wyzwaniach oraz jako konsultant, wspierając Zarządy we wdrażaniu OKR-ów. Uwielbia dzielić się wiedzą i uwalniać potencjał innych.
Po pracy praktykuje jogę i nadrabia zaległości podcastowe spacerując z 30 kilogramami futra i szczęścia (model pies).