#017 Cykl: empatia. Jak nie dać się przeciążyć emocjonalnie w biznesie? Moje droga w rozwoju empatii poznawczej
Empatia to kluczowa kompetencja każdego lidera i właściciela firmy. Pomaga budować relacje zarówno z pracownikami, jak i klientami. Jednak czy zdarzyło Ci się kiedyś tak bardzo wczuć się w emocje innych, że zamiast pomagać, czułeś/aś się przytłoczony/a?
Tego odcinka możesz słuchać tutaj:

Z tego odcinka dowiesz się:
- Wpływ empatii emocjonalnej na moje zdrowie i skuteczność biznesową.
- Kroki jakie podjęłam, aby rozwijać empatię poznawczą:
- określenie roli i celu swojej pracy,
- samoobserwacja,
- nauka i praca z superwizorem,
- otwartość poznawcza.
- Dlaczego rozwój empatii poznawczej jest ważny.
Przez długi czas działałam właśnie w ten sposób, aż nauczyłam się empatii, która nie męczy.
W tym odcinku dzielę się swoją drogą rozwoju empatii poznawczej – umiejętności rozumienia emocji innych bez ich przejmowania. Pozwoliło mi to skuteczniej pracować z liderami, podejmować lepsze decyzje i chronić własne zasoby.
Empatia emocjonalna vs. empatia poznawcza
Przez długi czas dominowała u mnie empatia emocjonalna, czyli współodczuwanie emocji moich klientów. Wpływało to zarówno na moje zdrowie i skuteczność w pracy.
🔸 Byłam przeciążona. Analizowałam w nieskończoność sytuacje moich klientów. Odczuwałam napięcie i niepokój.
🔸 Miałam trudności z kwestionowaniem irracjonalnych obaw liderów. Skupiałam się na emocjach, zamiast na strategicznych rozwiązaniach.
Zaczęłam rozwijać empatię poznawczą właśnie z powyższych powodów. Kompetencje rozumienia emocji innych bez zarażania się nimi.
Więcej o różnicy pomiędzy empatią emocjonalną a empatią poznawczą opowiadam w odcinku nr 16.
Jak uczę się empatii poznawczej?
W moim przypadku,pomogły cztery działania :
1️⃣ Jasne określenie swojej roli i celu – moją rolę definiuję jako wspieranie liderów w podejmowaniu decyzji, towarzyszenie w ich rozwoju. Przypominanie sobie o swojej roli w momentach, w których właściciel lub lider jest w stanie silnego pobudzenia emocjonalnego jest bardzo pomocne, dystansuje i uwalnia.
2️⃣ Samoobserwacja – prowadzę dziennik, w którym opisuję jakie emocje towarzyszyły mi w ciągu dnia, jakie myśli się pojawiły. W ramach tygodniowej retrospektywy zauważam pewne powtarzające się motywy i na ich bazie wyciągam wnioski. W samoobserwacji pomaga mi również medytacja i obserwacja sygnałów płynących z ciała, np. napięcie mięśni lub silne pobudzenie.
3️⃣ Nauka i superwizja – dzięki studiom psychologicznym poznaję badania na temat empatii emocjonalnej i empatii poznawczej.Największy wkład w mój rozwój w tym obszarze wniosła superwizja.
Superwizja to proces w którym superwizor analizuje moją pracę. Jest ona szczególnie popularna w zawodach, gdzie pracuje się z ludźmi (np. w psychoterapii, coachingu, zarządzaniu). Pomaga zachować profesjonalizm i wpływa na jakość usług, które świadczę.
4️⃣ Otwartość poznawcza – podczas spotkań 1:1 z właścicielami/liderami nauczyłam się unikać założeń i zadawać więcej pytań, zamiast dopowiadać sobie ich historie.
Dlaczego empatia poznawcza jest ważna dla właściciela firmy lub lidera?
Zastanów się czy:
🔸 Trudno Ci podjąć decyzję o zwolnieniu nierzetelnego pracownika. Przejmujesz się jak to przyjmie, bo zbyt mocno angażujesz się w jego emocje.
🔸 Nie śpisz dobrze. Analizujesz, jak Twoje decyzje wpłyną na zespół.
🔸 Kontakt z pracownikami, klientami obciąża Cię. Jesteś wykończony emocjonalnie/psychicznie?
🔸 Odkładasz trudne rozmowy w obawie o reakcję ludzi.
Jeśli powyższe sytuacje brzmią znajomo, to znak, że empatia emocjonalna może Cię przeciążać.
Możesz to zmienić! Nie chodzi mi o to, by stać się „zimnym” liderem, ale by nauczyć się rozumieć emocje innych bez ich przejmowania (zarażania się nimi).
1️⃣ Przypominaj sobie swoją rolę – jesteś liderem, który wspiera, ale nie dźwiga emocji zespołu.
2️⃣ Obserwuj swoje reakcje – zwracaj uwagę na to, które emocje są Twoje, a które przejąłeś/aś od innych.
3️⃣ Rozwijaj empatię poznawczą – zadawaj pytania, nie zakładaj co czuje lub myśli ktoś inny.
Dzięki powyższym wskazówkom będziesz obecnym, wspierającym i skutecznym liderem bez nadmiernego przeciążenia emocjonalnego.
Powodzenia!

Natalia Ginter
Owner & Founder
HR Business Partner, OKR Advisor & Scrum Master, Insights Discovery Coach
Z firmami współpracuje jako trener, wspierając liderów w ich codziennych wyzwaniach oraz jako konsultant, wspierając Zarządy we wdrażaniu OKR-ów. Uwielbia dzielić się wiedzą i uwalniać potencjał innych.
Po pracy praktykuje jogę i nadrabia zaległości podcastowe spacerując z 30 kilogramami futra i szczęścia (model pies).
0 komentarzy