12 sierpnia, 2024

Zwiększ swoją skuteczność biznesową dzięki treningowi interpersonalnemu

Umiejętności interpersonalne stają się kluczowym czynnikiem sukcesu każdej firmy, niezależnie od jej wielkości. Trening interpersonalny to narzędzie, które pozwala właścicielom firm i ich zespołom nie tylko lepiej komunikować się, ale także budować silniejsze relacje, rozwiązywać konflikty i efektywnie zarządzać zmianami.

trening interpersonalny

Trening interpersonalny – co to?

Trening interpersonalny to doświadczenie oparte o proces grupowy, w którym rozwiniesz umiejętności interpersonalne i będziesz miał/a okazję przyjrzeć się temu w jaki sposób nawiązujesz relacje z innymi osobami, jak odbierają Cię inni, oraz jak reagujesz na zachowania innych.

Trening interpersonalny trwa od 40 do 50 godzin, co w praktyce przekłada się na 4~5 dni. Trening interpersonalny odbywa się w niewielkiej grupie (8 – 14 osób) nieznanych sobie osób.

Umiejętności interpersonalne, które rozwiniesz podczas treningu interpersonalnego to m.in.:

  • skuteczna komunikacja,
  • współpraca z innymi i budowanie relacji,
  • rozwiązywanie konfliktów i zarządzanie sobą w tych konfliktach,
  • empatia,
  • zdolności negocjacyjne,
  • aktywne słuchanie,
  • motywowanie innych,
  • asertywność i stawianie granic.

Trening interpersonalny NIE jest szkoleniem, NIE jest to również forma terapii grupowej, gdyż proces ten nie rozwiązuje problemów związanych z Twoimi emocjami.

Znaczenie umiejętności interpersonalnych w zarządzaniu firmą

Trening interpersonalny dedykowany jest wszystkim pracującym z innymi ludźmi (przedsiębiorcom, którzy zarządzają własnym biznesem, liderom i menedżerom, trenerom, nauczycielom), ale także osobom, które chcą lepiej poznać mechanizmy zachowań ludzkich lub które mają problem z funkcjonowaniem w sytuacji konfliktu (np. reagują nadmiarowo lub wycofują się).

Podczas konsultacji z przedsiębiorcami, często słyszę takie pragnienia i nadzieje:

🔸 Zawsze chciałem, żeby moja firma była miejscem, gdzie ludzie czują się docenieni i zmotywowani do pracy.

🔸 Marzy mi się zespół, który jest zgrany, zaangażowany i współpracuje jak zgrana drużyna.

🔸 Chcę, aby firma była miejscem, gdzie ludzie chętnie przychodzą do pracy i czują się częścią czegoś większego.

Zderzenie tych pragnień z wyzwaniami dnia codziennego – bieżącą pracą i konfliktami w zespole, brakiem motywacji pracowników, rotacją w zespole, brakiem zaufania i niechęcią do współpracy, prowadzą do dużej frustracji przedsiębiorców.

Rozwój interpersonalny to długi proces, im szybciej go zaczniesz, tym lepiej dla Twojego biznesu, pracowników i samego/samej siebie.

Co będzie się działo podczas treningu interpersonalnego?

Spotykam się z opowieściami ludzi, którzy o treningu interpersonalnym słyszeli i mają poczucie, że jest to doświadczenie w którym: siedzi się 4 dni na pufie, czasami rozmawia z innymi, czasami milczy. W zasadzie nie wiadomo o co w tym chodzi (…).

Nie dziwi mnie, że takie “rekomendacje” nie będą zachęcały do udziału w procesie. Jeśli słyszałeś/aś od kogoś takie stwierdzenia, to prawdopodobnie, osoba ta:

→ nie była na treningu interpersonalnym prowadzonym zgodnie z wytycznymi PTP (Polskie Towarzystwo Psychologiczne),

→ nie była gotowa na tak głęboką formę pracy ze sobą.

Skoro trening interpersonalny nie jest szkoleniem, warsztatem ani grupową terapią, to jak wygląda jego przebieg, czego możesz się na nim spodziewać?

Trening interpersonalny skupia się na tym co “tu i teraz”, zatem treścią treningu jest to wszystko co wydarzy się pomiędzy uczestnikami. Trener może (ale nie musi) proponować aktywności w formie ćwiczeń, tak, aby uczestnicy weszli w interakcję ze sobą.

Nie oczekuj, że trener będzie dzielił się z Tobą wiedzą czy doświadczeniem z obszaru komunikacji, współpracy asertywności, zarządzania konfliktem. Rolą trenera jest to, aby stworzyć bezpieczne środowisko, w którym grupa będzie mogła DOŚWIADCZYĆ np. konfliktu, trudności w nawiązaniu relacji z wybranymi uczestnikami.

Na treningu interpersonalnym grupa przechodzi przez trzy główne fazy:

1️⃣ fazę orientacji – nie znamy się, obserwujemy, szukamy tego co nas łączy i dokonujemy pierwszych ocen,

2️⃣ fazę kryzysu/ konfliktu/ buntu – zauważamy to co nas dzieli,

3️⃣ fazę spójności i współpracy – zauważamy to, że pomimo, iż jako grupa jesteśmy bardzo różnorodni, możemy tę różnorodność pomieścić w relacjach pomiędzy nami.

Trening kończy się sesją informacji zwrotnych, które mogą być przekazywane na forum bądź w parach. W ten sposób pod koniec treningu każdy uczestnik zyskuje wiedzę, jak jest odbierany przez innych.

Korzyści z uczestnictwa w treningu interpersonalnym

Kiedy swoim klientom rekomenduję tę formę rozwoju, spotykam się z takimi obawami i frustracjami:

🔸 Nie wiem, czy mam czas, aby skupić się na rozwijaniu umiejętności interpersonalnych, kiedy codziennie muszę walczyć z bieżącymi problemami.

🔸 Martwi mnie, że zmiany w komunikacji mogą spowodować dodatkowe konflikty, zamiast je rozwiązać.

🔸 Próbowałem już wielu szkoleń i warsztatów, ale niewiele z tego wynikło – boję się kolejnego rozczarowania.

🔸 Czy na pewno warto inwestować czas i pieniądze, kiedy jest tyle innych, pilniejszych spraw?

Patrząc na kontekst i styl pracy polskiego przedsiębiorcy/przedsiębiorczyni, rozumiem te obawy. Oprócz pokazania korzyści, o których kilka słów napiszę poniżej, zapraszam swoich klientów do rozważenia pytania:

Ile procent czasu w trakcie tygodnia poświęcasz na zadania z obszaru pilne ważne (rozładowanie napięcia w zespole, zapobieganie rotacji, gaszenie pożarów), a ile na zadania niepilne i ważne (długoterminowe planowanie, strategiczne analizowanie etc.)?

Często, moi klienci są na tym etapie rozwoju biznesu, w którym 90% swojego czasu spędzają w obszarze pilne i ważne (a nawet pilne i nieważne), co długoterminowo nie przyczynia się do rozwoju ich biznesu oraz życia w poczuciu satysfakcji.

Oczywiście, większość z nich chce, aby ich dni były wypełnione zadaniami z obszaru niepilne i ważne – trening interpersonalny to krok, który pozwoli uruchomić proces przechodzenia do tego obszaru. Zamiast reaktywnemu reagowaniu na to co wydarza się w firmie na poziomie zespołu, zamiast wchodzenia w powtarzające się schematy budujesz lepsze rozumienie samego/samej siebie i innych.

Kluczowe korzyści z uczestnictwa w treningu interpersonalnym to:

  • wzmacnianie relacji z zespołem, klientami i partnerami biznesowymi,
  • poprawa komunikacji wewnętrznej,
  • zarządzanie konfliktem i rozwiązywanie sporów,
  • budowanie zaufania i współpracy w zespole,
  • rozwijanie umiejętności słuchania aktywnego,
  • zwiększenie motywacji pracowników poprzez lepsze zrozumienie ich potrzeb,
  • zastosowanie zdobytych umiejętności w negocjacjach biznesowych.

Na co zwrócić uwagę wybierając trening interpersonalny?

Obecnie na rynku jest wiele firm, które oferują różnego rodzaju kursy, szkolenia i treningi, pomocne w oswajaniu emocji oraz wspierające współpracę w grupie.

Wybierając trening interpersonalny szczególną uwagę zwróć na to:

1️⃣ czy trening jest prowadzony zgodnie z wytycznymi PTP (Polskie Towarzystwo Psychologiczne)?,

2️⃣ czy trenerzy posiadają uprawnienia PTP do prowadzenia treningu?,

3️⃣ czy w terminie planowanego treningu będziesz miał/a przestrzeń na wyłączenie się na 4 dni z codziennych spraw służbowych, tak, aby zrobić przestrzeń na wejście w proces grupowy?

Jeśli planujesz trening personalny dla siebie oraz innej osoby z Twojej firmy zadbaj o to, abyście nie byli uczestnikami w tej samej grupie – dzięki temu stworzysz dla siebie bezpieczne środowisko do eksplorowania swoich reakcji na relacje z innymi.

Jeśli jesteś w kryzysie zdrowia psychicznego, przechodzisz trudne chwile w życiu zawodowych (kryzys w biznesie, mediacje sądowe etc.) lub życiu prywatnym (problemy rodzinne, żałoba etc.), to nie jest to najlepszy czas na trening interpersonalny, który jest procesem głębokim i może uruchomić falę bardzo różnych, niekiedy skrajnych emocji.

Zastanawiasz się w jakim ośrodku w Poznaniu, Warszawie lub Krakowie wybrać się na trening interpersonalny? Wahasz się czy ta forma rozwoju osobistego jest na pewno dla Ciebie – napisz natalia@valuesfirst.pl lub umów video spotkanie ze mną, klikając w ten link: KLIK.

Natalia Ginter

Natalia Ginter

Owner & Founder

HR Business Partner, OKR Advisor & Scrum Master, Insights Discovery Coach

Z firmami współpracuje jako trener, wspierając liderów w ich codziennych wyzwaniach oraz jako konsultant, wspierając Zarządy we wdrażaniu OKR-ów. Uwielbia dzielić się wiedzą i uwalniać potencjał innych.

Po pracy praktykuje jogę i nadrabia zaległości podcastowe spacerując z 30 kilogramami futra i szczęścia (model pies).