3 stycznia, 2024
Czym są wartości w kulturze organizacji?
O co chodzi z tymi wartościami firmowymi? Czy są i dlaczego są takie ważne, a z drugiej strony trudne do odkrycia? Jak wpływają na rezultaty i wyniki biznesowe firmy?
Czym są wartości firmy?
O co chodzi z tymi wartościami, dlaczego HR zdefiniuje je inaczej, a osoba w roli marketera, sprzedawcy jeszcze inaczej? Z jednej strony, wartości odnoszą się do tego co ma dla nas znaczenie, czego chcemy w naszym życiu/ w naszej firmie “bronić” lub pielęgnować. Wartości firmy powinny być pochodną wartości założycieli firmy/liderów i są silnie związane z kulturą organizacji, o której pisałam tutaj: Czym jest kultura organizacji. Wartości definiują, jakiego rodzaju zachowań oczekuje się od pracowników. Zapewnia to spójność między działami firmy, gdy przychodzi do podejmowania decyzji lub wspólnego rozwiązywania problemów w zespole.
- działają jak kompas – wspierają w podejmowaniu decyzji,
- działają jak kotwice – pomagają w trudnych, niejednoznacznych sytuacjach,
- w sytuacji sukcesu pomagają nam nie wpaść w pułapkę fałszywego sukcesu, kiedy nasze powodzenie okazuje się sprzeczne z naszą tożsamością.
Czy firma musi tłumaczyć się z posiadania takich, a nie innych wartości?
Wartości nie trzeba uzasadniać. Z wartościami jest jak ze smakami lodów, trudno nam wyjaśnić dlaczego akurat te, a nie inne nam smakują. Wartości nie trzeba uzasadniać, ALE, często musimy uzasadniać działania, które podejmujemy w obrębie tych wartości. Przykład: Moją wartością jest bycie szczerą. To jest moja wartość i nie muszę jej uzasadniać. Styl komunikacji, który idzie za tą wartością bezpośrednia, szczera komunikacja. Kiedy w zespole wprost komunikuję swoje potrzeby, zespół może negatywnie na nie zareagować. Wówczas ja nie muszę tłumaczyć, dlaczego mam taką wartość, ale wytłumaczyć swoje działanie i ewentualnie skorygować to działanie w taki sposób, aby było spójne ze mną, ale nie uderzało w wartości innych.Priorytetyzowanie wartości firmowych i konflikt wartości
Psycholog John P. Forsyth porównał wartości do sześcianu – w momencie w którym patrzysz na jedną płaszczyznę sześcianu, to nie jest tak, że pozostałe… znikają. Priorytetyzowanie wartości polega na tym, że wybieramy świadomie te wartości, które w danym momencie są dla nas ważne i nam służą. Przykład: Moją wartością jest bezpieczeństwo, dlatego w swojej pracy bardzo mocno dbam o działanie zgodnie z obowiązującymi w firmie zasadami regulaminami. Kolejną ważną dla mnie wartością jest współpraca. W sytuacji w której, ktoś ze współpracowników działa niezgodnie z zasadami, jednocześnie jego działanie nie szkodzi zespołowi lub firmie, może dojść do konfliktu wartości – muszę wybrać pomiędzy działaniem w oparciu o ustalone zasady (realizacja wartości bezpieczeństwo), a elastycznym reagowaniem na odstępstwa współpracowników od tych zasad (wartość współpraca). Dokonuję wyboru priorytetu – świadomie wybieram tę wartość, która będzie w tym momencie mi służyła. Wartości należy trzymać się lekko – z wartościami jest jak z kompasem – wskazuje on nam kierunek, ale podczas wędrówki nie możemy patrzeć nieustannie tylko na niego, bo stracimy np. widoki, które mijamy.Wartości firmy a cele
Wartości to nie cele – cele możemy realizować, wartości nigdy nie zrealizujemy do końca, zawsze będzie to proces dążenia do nich. Przykład: zaimplementowanie nowego narzędzia w firmie może być celem, ale bycie innowacyjną firmą jest wartością.Typy wartości wg. Patricka Lencioniego
Patrick Lencioni w swojej książce The advantage: why organizational health trumps everything else in business wyróżnia następujące rodzaje wartości:- Nadrzędne (core values) – to kulturowe kamienie węgielne firmy, nie można ich nigdy naruszyć, ani dla wygody, ani dla krótkoterminowych korzyści ekonomicznych. Stanowią one wyróżnik firmy, budują wyrazistą tożsamość i unikalność. Często odzwierciedlają one wartości założyciela firmy.
- Aspiracyjne (aspirational values) – wartości, których firma potrzebuje, aby odnieść sukces w przyszłości, a których obecnie jej brakuje. Np. w celu spełnienia wymagań zmieniającego się rynku pracy firma musi opracować i wdrożyć nową wartość, którą jest elastyczność. Do tej pory firma działała w bardzo strukturalny, mało elastyczny sposób. W sytuacji w której Zarząd lub HR BP ogłasza wartości i wśród nich jest wartość “elastyczność wobec pracowników i klientów”, bez wyjaśnienia, że jest to wartość aspiracyjna na ustach pracowników może pojawić się sarkastyczny śmiech. Wartościami aspiracyjnymi należy zarządzać ostrożnie, aby nie osłabić wartości nadrzędnych, a jednocześnie aby komunikować, że dana wartość jest kierunkiem w którym zmierzamy, a nie miejscem w którym jesteśmy.
- Obowiązkowe (licence to operate/permission to play) – wartości odzwierciedlają podstawowe standardy postępowania pracowników, ramy wyznaczające granice dopuszczalnych zachowań. Są one wspólne dla większości organizacji w danej branży, więc nie mogą być wyróżnikiem firmy i fundamentem jej wizerunku. Można powiedzieć, że każda branża ma takie charakterystyczne wartości obowiązkowe, np.: w przypadku przemysłu farmaceutycznego należą do nich uczciwość, jakość, bezpieczeństwo, niezawodność, skuteczność. Firma, której działania pracowników doprowadzają do np. skandalu traci zaufanie klientów do zdolności pełnienia swoich podstawowych zadań zgodnie z wymaganymi standardami. To interesariusze bowiem udzielają firmie “ licencji na działanie”.
- Przypadkowe (accidental values) – wartości, które kreowane są organicznie, “przez przypadek” np. poprzez szybki wzrost organizacji w wyniku którego zatrudniamy bardzo dużo nowych osób z innymi wartościami.

Kwadrat wartości
Załóżmy, że w procesie odkrywania wartości właściciele firmy dochodzą do wniosku, że “zaangażowanie” należy do ich corowych wartości. Co to w zasadzie oznacza? Jak sprawdzić czy faktycznie mówiąc o zaangażowaniu mówimy o tym samym. Przykładowo dla jednej osoby zaangażowanie to prawidłowe wykonywanie swoich obowiązków, a dla innej może to być wykonywanie zadań ponad oczekiwania, przejawiające się na poziomie zachowań np. w dobrowolnej pracy po godzinach. Jak sprawdzić gdzie znajdują się granice danej wartości? Friedemann Schulz von Thun, który zajmował się teorią komunikacji, w Sztuce rozmawiania opracował narzędzie, które umożliwia głębsze spojrzenie na daną wartość – jest to tzw. kwadrat wartości. Kwadrat wartości jest szczególnie przydatnym narzędziem na etapie uspójniania rozumienia danej wartości. Jak we wszystkim, w wartościach można również przeginać wówczas dana wartość będzie przejawiała się nadmiarowo, patologicznie.Jak pracować na kwadracie wartości?
Chcąc rozszerzyć pole rozumienia danej wartości, w pierwszym kroku zastanów się, jak wyglądałyby zachowania nadmiarowe. Przykładowo – zespół ma wyzwanie w postaci klienta, która traktuje agencję bardzo wykonawczo, nie respektuje terminów i zasad na które umówiono się podczas rozpoczynania współpracy. Zespół zdefiniował, że odwaga, to ich główna wartość, dlatego chce zaproponować spotkanie wypracować z klientem najlepsze warunki współpracy. Przy takiej wartości jak odwaga, nadmiarowym działaniem mogłaby być brawura w postaci impulsywnego, agresywnego komunikatu wskazującego, że klient nie działa w taki sposób w jaki się umówiliśmy lub inne działanie bez patrzenia na konsekwencje, które mogłoby skończyć się natychmiastowym niezadowoleniem i zerwaniem relacji biznesowej przez klienta. Przeciwieństwem działania brawurowego byłoby skorzystanie z podejścia rozważnego i harmonijnego – omówienie tematu wewnątrz zespołu i wypracowanie planu działania np. w postaci warsztatu z klientem w którym obie strony wypracują ways of working. Również działanie rozważne i harmonijne może być nadmiarowe – wówczas zespół na spotkaniu z klientem mógłby używać tzw. brudnej komunikacji czyli takiej w której nie ma odważnego mówienia o potrzebach czy niespełnionych oczekiwaniach, a raczej rozmydlenie tematu i postawa unikowa/tchórzostwo. W tym przykładzie, brawura i tchórzostwo będą wadami wartości odwaga.


Podsumowanie
Jeśli zastanawiasz się nad uruchomieniem procesu odkrywania corowych wartości, nazywania wartości aspiracyjnych, to koniecznie zaplanuj działania, które uwzględnią pracę na różnych poziomach w strukturze organizacji. Praca z wartościami, to nie jednorazowe działanie, a ciągły proces. Warto zainwestować w niego czas swój oraz swojego zespołu, bo mając odkryte i uspójnione zrozumienie wartości, łatwiej jest nam podejmować decyzje, czy dokonywać oceny danego zachowania lub sytuacji. Zapraszam Cię do kontaktu. Jeśli chcesz dowiedzieć się w jaki sposób odkryć wartości w Twojej firmie i w jaki sposób przekłada się to na skuteczność biznesową – napisz!
Natalia Ginter
Owner & Founder
HR Business Partner, OKR Advisor & Scrum Master, Insights Discovery Coach
Z firmami współpracuje jako trener, wspierając liderów w ich codziennych wyzwaniach oraz jako konsultant, wspierając Zarządy we wdrażaniu OKR-ów. Uwielbia dzielić się wiedzą i uwalniać potencjał innych.
Po pracy praktykuje jogę i nadrabia zaległości podcastowe spacerując z 30 kilogramami futra i szczęścia (model pies).