6 lutego, 2024

Jak złościć się w pracy?

Prowadzisz firmę, jesteś liderem/liderką i niektóre zachowania, sytuacje powodują, że wybuchasz w niekontrolowany, nieprzewidujący sposób?

A może w drugą stronę, wewnętrznie się gotujesz, ale nie w żaden sposób nie chcesz pokazać, że przeżywasz złość, więc kumulujesz ją w sobie?

Jak złościć się w pracy

Czarny PR złości

Raport Gallupa State of Global Workplace (źródło: Raport Gallupa) pokazuje, że w 2022 roku 44% pracowników, po zakończonej pracy odczuwało złość, niepokój, smutek przez większą część swojego dnia.

Pytanie postawione przez jedną z liderek: “To ja mogę czuć i wyrażać złość w pracy?” zachęciło mnie do eksplorowania tego tematu. Wokół złości narosło mnóstwo przekonań związanych z tym, że “jej wyrażanie jest nieprofesjonalne”, że “złość urodzie szkodzi .

Christyna Maslach (amerykańskiej psycholożki specjalizującej się w tematyce wypalenia zawodowego) wskazuje tłumioną złość i narastającą frustrację, jako jedne z częstych powodów wypalenia zawodowego i demotywacji.
A przecież, jeśli tylko nauczymy się dobrze korzystać z potencjału złości, może być ona bardzo przydatną emocją w biznesie.

Dlaczego złość może być bardzo przydatną emocją w biznesie?

Złość jest emocją działania i katalizatorem zmian. Dzięki niej chronimy ważne dla nas wartości i dostajemy jasny sygnał o przekroczeniu naszej granicy lub niezaspokojeniu jakiejś naszej potrzeb.

Często, pod emocją złości kryją się inne, niewyrażone emocje takie jak przytłoczenie, stres, frustracja czy zdezorientowanie.

Co stoi za złością?

źródło: https://wholeheartedschoolcounseling.com

3 kroki do wyrażania konstruktywnej złości

Aby złość była konstruktywna:

1️⃣ Zacznij odróżniać bodziec od przyczyny

Zachowanie innych może być bodźcem do uruchomienia złości, ale nigdy nie jest ich przyczyną. Przyczyna leży znacznie głębiej tj. w naszych potrzebach, przekonaniach i osądach.

Przykład:

🔸 Twój zespół spóźnia się na spotkanie (bodziec),odczuwasz złość. Jako lider/ka masz dużą potrzebę terminowości/sprawczości (przyczyna).

🔸 Twój zespół spóźnia się na spotkanie (bodziec), w danej chwili masz dużą potrzebę spokoju (przyczyna), aby móc przez chwilę zregenerować się przed kolejnym spotkaniem. Czujesz wdzięczność.

Na ten sam bodziec (spóźnienie), mamy różne reakcje (złość, wdzięczność), które są uwarunkowane naszymi potrzebami. Zatem, w uproszczeniu można powiedzieć, że to nie inne osoby decydują o tym, jak się czujemy, a nasze potrzeby.

2️⃣ Nazwij emocję zanim podejmiesz działania

Jak każda emocja, złość występuje w różnej skali intensywności. Czy jest to: rozdrażnienie, irytacja, furia czy chęć zemsty? Nazwanie emocji uchroni Cię przed impulsywnością.

3️⃣ Dawaj przestrzeń na wyrażanie złości sobie i swojemu zespołowi

Jako lider/ka nie jesteś odpowiedzialny/a za to, aby wszyscy byli przez cały czas zadowoleni. Jesteś odpowiedzialny/a za budowanie kultury zaufania i bezpieczeństwa psychologicznego.

Czego unikać przy wyrażaniu złości?

Aby wyrażanie złości nie burzyło relacji i poczucia bezpieczeństwa psychologicznego w miejsciu pracy, unikaj:

❌ Słownej agresji, obrażania i krzyku.

Mów o problemie, a nie o osobie, staraj się nie podnosić głosu i nie krzyczeć.

❌ Manipulacyjnego blokowania złości innych.
Słowne deprecjonowanie złości innych (“zachowujesz się nieprofesjonalne”, “nie przesadzaj!”, “złość urodzie szkodzi!”) będzie powodowało, że członkowie zespołu lub Ty sam, będziecie złość kumulować.

Rezultatem kumulowania złości będzie niewyrażone, niedookreślone napięcie między Wami (“coś wisi w powietrzu w tym zespole”).

❌ Zrzucania odpowiedzialności za Twoje emocje na innych.

Wcześniej pisałam o tym, że zachowanie innych może być bodźcem do uruchomienia złości, ale nigdy nie jest ich przyczyną. Przyczyna leży znacznie głębiej tj. w naszych potrzebach, przekonaniach i osądach.

Z tego względu, tak istotne jest, abyś nie zrzucał odpowiedzialności za Twoje emocje na innych(“ dlatego, że nie zrobiłeś tego raportu na czas tak się złoszczę”, “wkurzasz mnie”).

Co zrobić gdy sprawy wymkną się spod naszej kontroli?

Jeśli wydarzy się sytuacja, w której w jakikolwiek sposób przekroczysz granice drugiej osoby (np. poprzez słowną agresję, krzyk, manipulacyjne blokowanie złości lub zrzucanie odpowiedzialności za swoje emocje na innych), zadbaj o reparację relacji.

Na czym polega reparacja relacji?

Nie zamiataj tematu pod dywan, porozmawiaj z drugą osobą, przeproś unikając usprawiedliwień. Skup się na tym, jak druga strona czuła się w trakcie Twojego wybuchu złości, czego ona aktualnie potrzebuje, aby przywrócić Waszą relację do stanu równowagi.

Natalia Ginter

Natalia Ginter

Owner & Founder

HR Business Partner, OKR Advisor & Scrum Master, Insights Discovery Coach

Z firmami współpracuje jako trener, wspierając liderów w ich codziennych wyzwaniach oraz jako konsultant, wspierając Zarządy we wdrażaniu OKR-ów. Uwielbia dzielić się wiedzą i uwalniać potencjał innych.

Po pracy praktykuje jogę i nadrabia zaległości podcastowe spacerując z 30 kilogramami futra i szczęścia (model pies).

0 0 votes
Ocena artykułu
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Index