3 kwietnia, 2021

OKR a KPI

Czym różnią się KR od KPI, czy jest sens implementować OKR, skoro firma ma wyznaczone KPI, czy można wprowadzać OKRy, nie mając wyznaczonych KPI?

Co łączy KPI z KR?

Zarówno KPI jaki i KR zawierają metryki, oba powinny być konkretne, mierzalne i jasne. Ich budowa nie różni się znacząco, co może być powodem dezorientacji i mylenia pojęć. Kolejną wspólną cechą jest to, że wymagają one monitoringu oraz skupiają się na kluczowych obszarach.

Jaka jest różnica pomiędzy KPI a KR?

Różnica pomiędzy KR a KPI jest jak, różnica pomiędzy bliźniakami dwujajowymi – niby takie same, a jednak różne. 

KPI (Key Performance Indicator): wskaźniki stosowane jako mierniki w procesach pomiaru stopnia realizacji celów firmy. KPI służą do monitoringu aktualnie prowadzonych projektów, procesów, celów. Odpowiadają na pytanie: “w jakiej kondycji jest nasza firma?”. Wskaźniki KPI, które nie są realizowane, mogą być przekształcone w danym kwartalne jako OKR, po to, aby dokonać ich polepszenia.

KR (Key Results): mierzalny rezultat, zawierający miary i umożliwiający odpowiedź na pytanie: “po czym poznamy, że osiągnęliśmy cel?”. KRy są zawsze połączone z celem (tj. Objective) i używamy ich, kiedy budujemy nowe produkty/usługi, udoskonalamy bądź wprowadzamy innowacje.

Podróż podczas której nie może zabraknąć KPI oraz OKR

Aby ułatwić zrozumienie różnicy pomiędzy frameworkami KPI a OKR, przytoczę metaforę Henrika-Jana van der Pol – CEO firmy Perdoo, która opracowała platformę do zarządzania OKRami. 

Wyobraź sobie, że Twoja organizacja to samochód, masz nim dotrzeć do wyznaczonego miejsca docelowego. OKRy tworzą mapę drogową w odpowiednim kierunku, zatem tę mapę musisz monitorować, wybraną drogę dostosowywać do najkrótszych tras, omijając przeszkody w postaci robót drogowych czy korków. Trudno będzie Tobie dotrzeć do celu, gdy będziesz monitorował jedynie mapę, a zapomnisz o weryfikacji wskaźników pojawiających się na desce rozdzielczej Twojego auta – bez działającego silnika, z pustym bakiem, dotarcie do celu staje się niemożliwe. 

Zatem:

  • samochód – to Twoja organizacja
  • cel podróży – misja/wizja/strategia Twojej firmy
  • mapa – to OKRy
  • wskaźniki na tablicy rozdzielczej Twojego auta – to KPI

OKR a KPI

Działania bieżące, tzw.: “Business as usual” są mierzone przez KPI, za pomocą tych wskaźników, w prosty sposób monitorujesz czy wszystkie obszary Twojej firmy działają prawidłowo. Przed wprowadzeniem OKRów do firmy, warto zweryfikować KPI – które z nich są realizowane, a które nie. Brak realizacji KPI jest znaczącą informacją wpływającą na ustalanie OKR, gdyż to właśnie w ramach OKRów możemy “naprawić” nie działające KPI. 

Istnieje możliwość implementowania OKRów bez zdefiniowanych KPI, jednak znacząco modyfikuje to nasz OKRy, gdyż zaczynają one realizować bieżące cele organizacji (“business as usual”), nie pełnią roli związanej z budowaniem nowych usług/produktów, wprowadzaniem innowacji i udoskonalaniem. 

Przed wprowadzeniem OKRów do Twojej organizacji, przyjrzyj się swojemu celowi (strategia), temu, jaki jest stan Twojej firmy, zweryfikuj kluczowe wskaźniki (KPI) i w drogę!

Natalia Ginter

Natalia Ginter

Owner & Founder

HR Business Partner, OKR Advisor & Scrum Master, Insights Discovery Coach

Z firmami współpracuje jako trener, wspierając liderów w ich codziennych wyzwaniach oraz jako konsultant, wspierając Zarządy we wdrażaniu OKR-ów. Uwielbia dzielić się wiedzą i uwalniać potencjał innych.

Po pracy praktykuje jogę i nadrabia zaległości podcastowe spacerując z 30 kilogramami futra i szczęścia (model pies).

5 1 vote
Ocena artykułu
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments
Index