22 marca, 2020

Objective – co musisz o nim wiedzieć

„Jeśli sam nie wyznaczysz priorytetów w życiu, inni zrobią to za Ciebie!” – ostrzega Greg McKeown w książce “Esencjalista” i wie, co mówi!

czym jest objective

Brzmi rozsądnie, problem polega na tym, że najczęściej nam samym trudno ten priorytet zdefiniować. Wybranie priorytetu, na który chcemy poświęcić pełen focus, oznacza mówienie: “NIE” innym, niepriorytetowym projektom, tematom. To nie są łatwe decyzje. Jeśli w Twojej głowie pojawiają się pytania – jak wybrać Objective? Jak go zdefiniować? Jakie kryteria musi on spełniać? To odpowiedzi znajdziesz właśnie w tym artykule.

Rodzaje Objectivów

1. Committed objective – to cel, który odpowiada na pytanie “jakie zobowiązanie wykonam/zrealizuję”, powinien on być w pełni zrealizowany, w założonym wcześniej czasie.

Przykład: Z powodzeniem wprowadzamy nowy produkt na rynek!

2. Aspirational objective (tak zwany: “moonshots objective”) – to cel, który odpowiada na pytanie “w jaki sposób, jako organizacja chcemy zmienić świat”, w tym celu dużo więcej pojawia się niewiadomych, czas realizacji celu nie jest określony, tzn. może trwać kilka kwartałów, a nawet lat. Nie oczekujemy, że zrealizujemy ten cel w 100% (realizacja celu wyznaczona jest na poziomie 0.7 punktów).

Przykład: Chcemy znieść biedę w Afryce (Fundacja One; Bono)

Typy Objectivów

Ze względu na funkcje, wyróżniamy: 

  1. Company Objective – silnie zakorzeniony w fundamentach organizacji (wartościach, misji, wizji, celu i strategii). Odnosi się on do długoterminowego kierunku działań (najczęściej 1 definiowany jest na 1 rok), definiowany jest przez Zarząd i C-level management i inne kluczowe osoby w firmie.
  2. Team Objective – nawiązuje do Company Objective, realizuje cele krótkoterminowe, może być definiowany na okres 3 miesięcy, odwołuje się do road mapy produktu, kluczowych celów strategicznych, celów danego działu lub zespołu. Definiowany jest przez liderów zespołów, szefów działów.
  3. Individual Objective – nawiązuje do Team Objective, określa kontrybucję pojedyńczego członka zespołu w swój rozwój indywidualny oraz działowy/zespołowy.Definiowany jest przez pracownika wraz z liderem/managerem. 

 

3 kroki, które pomogą Tobie zdefiniować Objective

1. Odwołaj się do swojej misji i wizji
Objective powinien być zanurzony w misji i wizji firmy. Jeśli nie masz dokładnie nazwanej, sprecyzowanej wizji i misji, prawdopodobnie, intuicyjnie wiesz w którą stronę Twoja organizacja powinna zmierzać.

2. Spójrz na swoje aktualne cele
Zweryfikuj KPI-e, które masz w organizacji, dzięki temu dostrzeżesz kierunki w których zespół koncentruje swoją uwagę. Spójrz na cele poszczególnych działów,zespołów oraz na cele indywidualne poszczególnych osób. Te dane pomogą Tobie w definiowaniu Objectiva.

3. Porozmawiaj z zespołem
Jeśli Twoja misja i wizja do tej pory nie były artykułowane, rozmawiając z zespołem zweryfikuj czy współdzielicie perspektywę, która Ty masz w głowie. Poprzez ankietę, w której zespół odpowie na pytanie – “dokąd zmierzacie”, zbierz indywidualne odpowiedzi, a następnie podczas spotkania całego zespołu skonfrontuj te odpowiedzi. Zweryfikujcie jakie poglądy współdzielicie, co Was różni.

Kryteria, które musi spełnić Twój Objective:

Objective odpowiada na pytanie: “dokąd, jako organizacja zmierzamy”, dzięki OKR-om nie zgubimy wyznaczonego celu i kierunku działań. Objective nie powinien zawierać miar, gdyż jest on przede wszystkim jakościowy. Miary są istotne, jednak wykorzystujemy ich potencjał dopiero na poziomie KR-ów. Omijaj w swoim Objectivie buzzwordów, skup się na konkretach! Objective powinien być na tyle krótki, aby każdy członek firmy mógł go bez problemu zapamiętać. Zadbaj o to, aby Objective był inspirujący – nie tylko dla Ciebie, ale przede wszystkim dla ludzi z zespołu.

Poniżej check lista, dzięki której zweryfikujesz swój Objective:

 

  1. Pokazuje kierunek do którego dążycie jako organizacja.
  2. Jest jakościowy – nie zawiera miar.
  3. Objective jest konkretny.
  4. Jest łatwy do zapamiętania.
  5. Jest inspirujący.
Natalia Ginter

Natalia Ginter

Owner & Founder

HR Business Partner, OKR Advisor & Scrum Master, Insights Discovery Coach

Z firmami współpracuje jako trener, wspierając liderów w ich codziennych wyzwaniach oraz jako konsultant, wspierając Zarządy we wdrażaniu OKR-ów. Uwielbia dzielić się wiedzą i uwalniać potencjał innych.

Po pracy praktykuje jogę i nadrabia zaległości podcastowe spacerując z 30 kilogramami futra i szczęścia (model pies).

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *