Implementacja OKR a zarządzanie zmianą
W jaki sposób zaprojektować proces zmiany, tak aby, była ona trwała i efektywna, w jaki sposób przygotować i wesprzeć swój zespół w procesie zmian oraz jak przemówić do słonia?
Heath Chip, Heath Dan w swojej książce: “Pstryk. Jak zmieniać, aby zmienić”, tworzą bardzo sugestywną metaforę jeźdźca i słonia: “nasze emocje są słoniem, a rozum jest jeźdźcem. Jeździec siedzi na słoniu, trzyma wodze i wygląda na szefa. Kontrola sprawowana przez jeźdźca okazuje się jednak niepewna, gdyż w porównaniu ze słoniem jest on bardzo mały.
Gdy jeździec i sześciotonowy słoń nie zgadzają się co do kierunku jazdy, jeździec zawsze przegrywa. Słoń ma miażdżącą przewagę”
Słabość słonia jest oczywista, polega na lenistwie i kapryśności, słoń woli szybką nagrodę (dłuższe spanie) od długofalowej korzyści (wcześniejsza pobudka i czas na sport). Wysiłki na rzecz dokonania zmiany zawodzą właśnie z powodu braku zrozumienia słonia, gdyż zmiany, do których dążymy najczęściej wymagają krótkoterminowych poświęceń dla osiągnięcia długofalowych korzyści.
Zmiany dla wielu z nas bywają trudne, bez względu na to, czy to my sami zdecydowaliśmy się wprowadzić zmianę czy zmiana pochodzi z zewnątrz. Zmiany uderzają w nasze rutynowe schematy działania i postępowania. Większość zmian, budzi w ludziach niepokoje, bo przecież “lepsze zło znane, niż nieznane”.Dlatego, szalenie istotne jest zadbanie o to, aby wprowadzanie zmian w firmie było odpowiednio zaprojektowane.
Czego się boimy?
Z perspektywy członka zespołu, przy wprowadzaniu OKR-ów najczęściej pojawiają się:
- obawy o burzenie rutyn – będę musiał/musiała robić coś inaczej niż zwykle
- obawy o zwiększenie liczby zadań do wykonania
- obawy o widoczność niezrealizowanych, niedowiezionych zadań
- obawy o współpracę z ludzi z którymi, do tej pory się nie pracowało
- obawy o bezproduktywne wykorzystywanie czasu na spotkania OKR-owe
Z perspektywy managementu, najczęściej pojawiające się obawy to:
- wątpliwości czy objective został właściwie ustalony
- wątpliwości związane z oddaniem decyzyjności samoorganizującym się zespołom
- wątpliwości czy organizacja jest w stanie utrzymać cykle OKR-owe, w taki sposób, aby nie zaburzały one codziennej pracy firmy
OKR-y zmieniają zachowania w zespole, ludzie działają w samoorganizujących się zespołach, demokratycznie podejmują decyzje, wzajemnie egzekwują realizację zadań, które zobowiązali się dowieźć.
Więcej o samych OKRach przeczytasz tutaj.
W której fazie jest Twój zespół?
Don Kelley i Daryl Conner wyróżnili etapy, przez które przechodzimy próbując wprowadzić zmiany w naszym życiu, w naszej organizacji, rutynach, sposobie działania. Wspomniani psychologowie wyróżnili 5 faz, przez które przechodzimy wprowadzając zmiany:
1.Faza pierwsza: nieświadomy optymizm
Jesteśmy pełni pozytywnych emocji – wprowadzimy OKR-y, polepszymy komunikację w firmie, będziemy działać skuteczniej etc. To faza typowej ekscytacji nowym tematem.
2.Faza druga: świadomy pesymizm
Wiemy już czym są OKR-y, wiemy w jaki sposób, po ich wprowadzeniu będziemy pracowali, wiemy z jakim wysiłkiem związany jest proces. Pojawiają się wątpliwości: “może to nie dla nas”, “to zbyt czasochłonne” etc.
3.Faza trzecia: dolina rozpaczy
Wprowadzenie OKR-ów spowodowało chaos, zespół ma wątpliwości czy działa prawidłowo, nie widać efektów, zaczynają pojawiać się myśli: “w zasadzie, wcześniejszy sposób działania był ok, wróćmy do niego”. To faza, w której najczęściej porzucamy zmianę i wracamy do poprzednich nawyków. Jeśli uda Wam się przebrnąć przez dolinę rozpaczy, to jest spora szansa na to, że osiągniecie sukces – tzn. zaczniecie budować nowy nawyk.
4.Faza czwarta: świadomy optymizm
Najgorsze już za Wami! To moment, w którym nowy sposób działania staje się już mniej uciążliwy, pojawiają się pierwsze efekty prac.
5.Faza piąta: sukces i spełnienie!
Udało się! Nawyk zamienił się w rutynę,nie ma chaosu, spotkania planujące i podsumowujące, odbywające się w ramach sprintu OKR-owego nie są już wysiłkiem, OKR-y zaczęły wpisywać się w DNA-a Waszej firmy.
O czym musi pamiętać lider wprowadzając OKR-y?
- Nasz mózg zmianę, nową sytuację odczytuje jako zagrożenie, dlatego:
- Zadbaj o to, aby każdy rozumiał dlaczego wprowadzacie zmianę.
- Pokaż jasne punkty – wyraźnie określ, jaki problem chcesz rozwiązać wprowadzając OKR-y do organizacji.
- Stwórz “pocztówkę ze stacji docelowej” – okreś miary sukcesu na poszczególnych etapach wdrażania OKR-ów.
- Pomiędzy poszczególnymi etapami wdrożenia OKR-ów daj ludziom czas na “oswojenie” się ze zmianą.
- Pozwól wyrażać obawy.
- Przemawiaj do jeźdźca (racjonalna część) oraz do słonia (emocjonalna część).
Natalia Ginter
Owner & Founder
HR Business Partner, OKR Advisor & Scrum Master, Insights Discovery Coach
Z firmami współpracuje jako trener, wspierając liderów w ich codziennych wyzwaniach oraz jako konsultant, wspierając Zarządy we wdrażaniu OKR-ów. Uwielbia dzielić się wiedzą i uwalniać potencjał innych.
Po pracy praktykuje jogę i nadrabia zaległości podcastowe spacerując z 30 kilogramami futra i szczęścia (model pies).
0 komentarzy