24 stycznia, 2022

Company Objective – jak go napisać?

Dlaczego posiadanie celu jest tak bardzo ważne dla ludzi? Kiedy posiadanie celu przekłada się na wynik finansowy organizacji, a kiedy nie? Wreszcie – jak, dzięki OKR przełożyć cel istnienia organizacji na Company Objective?

company objective

Na myśl o momentach, w których firmy definiują swój pierwszy Objective doznaję uczucia ekscytacji przeplatanym z poczuciem, iż wraz z nimi stoję przed dużym wyzwaniem. Wyzwanie to polega na tym, że mam ograniczony wpływ – tzn. jako OKR Advisor kształtuje proces definiowania Objectiva, jednak nie mogę go sama zaproponować bądź wymyślić…, a zdarzają się i takie prośby po stronie klienta. Za każdym razem to poczucie jest motorem do wprowadzenia kolejnej optymalizacji przy procesie przeprowadzania klienta przez ten etap.

To trudny moment! Często od właścicieli firm słyszę niedowierzenie – jak w jednym, inspirującym i łatwym do zapamiętania zdaniu mam wyznaczyć kierunek rozwoju mojej firmy? Nie da się tego tak zrobić, u nas jest dużo zależności i złożoności. Wybór jednego, jasnego kierunku działania budzi lęk, bo wiąże się z poczuciem straty (bo przecież skoro chcę skoncentrować się na wybranym działaniu, to oznacza, że będę rezygnował/a z innych) oraz ryzykiem (czy dobrze wybrałem/am, a co, jeśli to nie ten kierunek jest teraz najważniejszy?).

Dzisiaj pokażę Wam ścieżkę, która ten lęk być może oswoi, a Wy powiecie mi czy u Was zadziałało.

Company Objective – czym się charakteryzuje?

O samym Objectivie – jego anatomii, typach, rodzajach i kryteriach, które powinien spełnić, pisałam tutaj: Objective co musisz o nim wiedzieć. Dzisiaj trochę więcej o tym, w jaki sposób napisać Company Objective , czyli taki Objective, który silnie zakorzeniony jest w fundamentach organizacji (wartościach, celu, wizji i strategii). Ten typ Objectiva odnosi się do długoterminowego kierunku działań, najczęściej definiowany jest na 1 rok (lub dłużej), przez Zarząd, C-level management i inne kluczowe osoby w firmie. Praktyka pokazuje, że w złożonych strukturalnie organizacjach, możemy mieć kilka Objectives na poziomie Company.

Zacznijmy od początku – właściwie, dlaczego ten Objective jest taki ważny?

Cel organizacji a wyniki finansowe

Objective powinien być zakorzeniony w naszym WHY zarówno w celu organizacji, jak również jej wartościach, wizji i strategii. Często słyszę, że cel organizacji (ang. Purpose) to brandingowy bulshit i nic więcej, po co wymyślać cel firmy skoro wiadomo, że pod koniec dnia, chodzi o liczbę cyfr na koncie. Pytanie tylko, czy nie można powiązać jednego i drugiego?

W badaniu Corporate Purpose and Financial Performance (wywiady z 456 000 pracowników z 429 firm oraz roczne obserwacje 917 firm, w latach 2006- 2011), zadaniem naukowców było zbadanie relacji pomiędzy celem firmy a jej wynikami finansowymi. Cel firmy został zdefiniowany jako powód dla którego coś jest zrobione/wytworzone lub powód, dla którego coś istnieje (przykładowo: „Zmieniamy sposób, w którym świat pracuje”).

Wyróżniono dwa typy organizacji, które mają zdefiniowany cel:

  • Pierwsza grupa to tzw. purpose-family organizations – firmy, w których nacisk położony jest na celu organizacji oraz na relacjach (“This is a fun place to work”, “We are all in this together”, “There is a family or team feeling here”). W tej grupie nie było korelacji pomiędzy celem firmy a wynikami finansowymi.
  • Druga grupa to tzw. purpose-clarity organizations – firmy, w których nacisk położony jest na celu organizacji oraz na transparentności w komunikacji celu i umiejętności jego implementacji w bieżące działania pracowników (“Management makes its expectations clear”, “Management has a clear view of where the organization is going and how to get there”).W tej grupie zaobserwowano korelację pomiędzy celem firmy a wynikami finansowymi.

Badanie

Raport z badania

Priorytety powinny być połączone z celem firmy – ma to sens, prawda? Jednak, jak się okazuje, z priorytetami również mamy wyzwanie – nie są one znane managerom, a co dopiero pracownikom. Wg badań Balanced Scorecard Institute prawidłową odpowiedź na pytanie o priorytety firmy potrafi udzielić jedynie 18% managerów średniego szczebla i 22% managerów wyższego szczebla!

Badanie liderów

źródło

 

Dojrzałe OKR-y, w których Objective jest zakorzeniony w wartościach, celu, wizji oraz strategii, są narzędziem w rękach managerów, liderów do jasnego komunikowania oczekiwań, do wyrażania kierunku działań, w którym zmierza organizacja.

Znajomość celu działań napędza produktywność, daje poczucie sensu i buduje zaangażowanie. W jaki sposób wyrazić ten sens w Objectivie?
Otóż, to nie są rurki z kremem, zakasaj rękaw i sprawdź poniższy scenariusz działania.

Company Objective – jak napisać?

Za pomocą 3-etapowego procesu (przygotowanie, definiowanie i weryfikowanie) zdefiniuj swój pierwszy Company Objective.

KROK 1 – Przygotowanie

Ustal warunki startowe!

  • Jaką perspektywę czasową przyjmujesz?
    • roczną
    • kwartalną

Perspektywa roczna wykorzystywana jest przez firmy, które mają już wyznaczoną jasną strategię i poukładane priorytety na najbliższe 12 miesięcy, perspektywa kwartalna sprzyja małym start-upom, organizacjom które dopiero zaczynają działać.

  • Jaką liczbę Objective’ów potrzebujesz?
    • 1
    • 2

Przy bardzo rozbudowanych strukturach organizacyjnych może się okazać, że 1 Objective nie będzie mógł wystarczająco pokryć najważniejszych kierunków Twojej strategii.

Zrewiduj swoje fundamenty!

  • Czy wartości, wizja, misja i strategia firmy są zrozumiałe dla osób definiujących Company Objective?
  • Czy strategia działu/zespołu, road mapa produktu, roczne cele strategiczne są zrozumiałe dla osób definiujących Objective zespołowy lub działowy?

KROK 2 – Definiowanie Objectiva firmowego

W jednym miejscu (slajd, whiteboard) zwizualizuj Wasze fundamenty (wartości, misje, wizje, strategię), tak aby były one widoczne dla wszystkich uczestników spotkania.

Brainstorming

Podcza I fazy brainstormingu wygenerujcie jak najwięcej pomysłów na Objective. Na tym etapie, nie oceniajcie swoich pomysłów, myślcie szeroko i bez ograniczeń. W momencie twórczej bezsilności, wspomóżcie się pytaniami:

  • Jakim sucess story chcemy podzielić się podczas tegorocznej imprezy świątecznej zamykającej kolejny rok współpracy z naszym zespołem?
  • Jaki będzie kolejny krok, który pomoże nam zrealizować naszą strategię?
  • W czym jesteśmy najlepsi? Jak możemy to wykorzystać w realizacji naszej strategii?

Podczas II fazy zakorzeńcie swoje myślenie w 4 filarach strategii biznesowej:

  1. Ludzie i kultura organizacji (np. zespoły, leadership, management, postawy, wartości etc.)
  2. Marketing (np. sprzedaż, marketing własny, utrzymanie klienta, lifetime value, pozycja na rynku, pozycja brandu etc.)
  3. Operacje (np. delivery, procesy, efektywność, jakość, klienci, produkt, customer service)
  4. Finanse (np. obrót, rentowność, marża, cash-flow, ROI etc.)

FiMoPC

Patrząc na te 4 obszary, odpowiedzcie na pytania:

  • Co jest w każdym z tych obszarów najważniejsze dla nas na najbliższy rok?
  • Jak jest teraz w każdym z tych obszarów?
  • Jak chcemy, aby było za rok w każdym z tych obszarów?
  • W jaki sposób tam dojdziemy?

Priorytety - Company Objective

Podczas III fazy brainstormingu sklastrujcie pomysły oraz sprawdźcie ich zrozumienie poprzez zadawanie pytań pogłębiających, a następnie przejdźcie do selekcji pomysłów odpowiadając sobie na pytanie:

  • “po co mielibyśmy to robić?”,
  • “dlaczego jest to ważne?”,
  • “co się stanie, jeśli tego nie zrobimy?”

Selekcja pomysłów powinna zakończyć się wyborem 1 Objectiva.

KROK 3 – Weryfikacja i aktualizacja Objectiva

Rusz w teren i zaproś do rozmowy osoby, które nie brały udziału w etapie definiowania Objective’a firmowego. Zapytaj swoich pracowników, liderów, w jaki sposób rozumieją Objective, czy jest on dla nich inspirujący?

Spisz, co oznaczają dla Ciebie, i osób współtworzących Objective, poszczególne jego elementy i słowa.

Po etapie testowania Objective’a, nanieś zebrany feedback na swój pierwszy draft.

Company Objective – przykłady

OKR-y są bardzo kontekstowe, co można przyjąć za ich dużą siłę, a jednocześnie spore wyzwanie…no, bo przecież ile razy można na pytanie klienta o OKR-y odpowiadać: “to zależy”! Przed opracowaniem swojego Objective’a zainspiruj się Objective’ami innych firm, jednak pamiętaj, tutaj nie ma drogi na skróty – Objective jest zawsze unikatowy i oparty o kontekst danego biznesu.

Ford Motor Company Objective:
Wygramy konkurs Indianapolis 500 (“Win the Indy 500”).

Patagonia Objective:
Tworzymy najniższy ślad węglowy w naszej branży. (“Create the lowest carbon footprint in our industry”).

Snapchatch Objective:
Jeśli oczekujemy owoców inwestujemy w fundamenty (“Invest in the root if you want the fruit”).

Zumme Pizza Objective:
Zachwycamy naszych klientów – są tak zadowoleni z naszych usług i produktów, że nie mają innego wyboru, jak zamawiać więcej! (“Delight customers.Ensure that our customers are so happy with our service and product that they have no choice but to order more”).

Branża marketingowa Objective:
Jesteśmy najpopularniejszą agencją w Polsce kojarzoną z viralem.

Branża usługowa Objective:
Nasi klienci kochają nasz zespół wsparcia klienta (infolinia i helpdesk).

Branża bankowa Objective:
Jesteśmy pierwszą darmową aplikacją bankową w krajach rozwijających się.

Branża HR Objective:
Nasza platforma rekrutacyjna jest najczęściej wybieraną platformą przez organizacje z listy “Fortune 100”.

Zakończenie

Jeśli zdefiniowanie Company Objective wydaje się zadaniem niewykonalnym, to oznacza, że powinniście wrócić do fundamentów i im poświęcić czas.

Company Objective nie powstaje w próżni – brak fundamentów w postaci wartości, celu, wizji i strategii oddali Cię od zdefiniowania skutecznego Objective’a, co więcej spowoduje, że zarówno Ty, jak i Twój zespół, będziecie błądzić, frustrować się i pogrążać w chaosie.

Wartości, cel, wizja i strategia …to duże słowa, których ciężar może Cię przestraszać. A gdyby zastosować tutaj metodę małych kroków, oderwać się od ciężaru tych słów i poszukać odpowiedzi na pytania:

  • Wartości:
    • Czym kieruję się w mojej firmie przy podejmowaniu decyzji?
    • Jakie postawy/zachowania są pożądane w naszej organizacji?
  • Cel:
    • Po co istnieje moja firma?
    • Co jest nadrzędnym powodem naszych działań?
  • Wizja:
    • Dokąd jako firma zmierzamy?
  • Strategia:
    • Co daje Tobie przewagę?
    • Jakie są Twoje priorytety w związku z wykorzystaniem tej przewagi?

Dla wielu, jednoznaczne odpowiedzi na te pytania są trudne do odnalezienia, istotniejszym niż gotowe odpowiedzi z rękawa, wydaje się jednak uruchomienie świadomego i regularnego o nich myślenia, czemu OKR-y bardzo sprzyjają, gdyż nieustannie zapraszają nas do regularnego zadawania sobie pytań o fundamenty.

Udanych przemyśleń!

Natalia Ginter

Natalia Ginter

Owner & Founder

HR Business Partner, OKR Advisor & Scrum Master, Insights Discovery Coach

Z firmami współpracuje jako trener, wspierając liderów w ich codziennych wyzwaniach oraz jako konsultant, wspierając Zarządy we wdrażaniu OKR-ów. Uwielbia dzielić się wiedzą i uwalniać potencjał innych.

Po pracy praktykuje jogę i nadrabia zaległości podcastowe spacerując z 30 kilogramami futra i szczęścia (model pies).

0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *